Veteranbiler

Vi gir deg tips for

stell av veteranbiler

FØRSTE BUD: STOPP RUSTEN

Under lagring i påvente av restaurering er Lanofilm en svært effektiv og miljøvennlig måte å bremse og stoppe rust på. Lanofilm gir en langvarig og effektiv rustbeskyttelse for restaurerte biler. Ved lagring kan det være smart å sette bilen inn med Lanofilm CP30 (tynn lanolin-olje). Dersom det er mye rust eller man ønsker mer ekstrem penetrering, kan Lanofilm H20 brukes. Denne fungerer mer som en rustløser og trekker fett med seg dypt inn i rusten. Men H20 bør oversprøytes med en tykkere lanolin-olje som metter rusten med fett over tid. I rammevanger, kanaler, dører, panser, bakluke og inn i hjulbuer er det viktig å la lanolin-oljen trekke inn i plateskjøter og falser.

VED DEMONTERING UNDER RESTAURERING

Når ting er demontert og man har tilgang til steder som ellers ikke er tilgjengelig, er det viktigt å tilsette lanolin-olje under vegs. For å oppnå best mulig resultat anbefales å sprøyte oppvarmet lanolinolje med trykkluft. Oljen bør ha god romtemperatur (+20) eller at arbeidet gjøres ute på varme dager. Slik oppnår man best penetrering inn i rust og plateskjøter. Dersom man ikke har tilgang til trykkluftutstyr kan man bruke sprayboks med Lanofilm Quick Penetrator Uni20 tynn rustløsende olje med lanolinfett for å trenge dypt inn i rust. Det oversprøytes med Lanofilm MultiMax Uni40 som er tykk lanolinolje som gir god og langvarig rustbeskyttelse. Her kan man også få en slangesonde som føres inn i kanaler, dører, falser, hjulbuer osv. Sprayboksen kan også brukes på understellet generelt. MultiMax gir en vannavstøtende, langvarig smørevne på vaiere, hengsler, bevegelige deler osv. På elektriske kontakter m.m. kan Multimax brukes for å hindre korrosjon fordi den er vannavstønde uten å lede strøm. For fastrustede skruer er Quick Penetrator å anbefale. Denne trekker fett dypt inn i skruer, bolter og wiere og løsner rust.